Návrh informační architektury
Návrh informační architektury je grafické znázornění rozložení webu. Vychází primárně z klasifikační analýzy klíčových slov, specifických potřeb cílové skupiny a priorit provozovatele.
Nejpřehlednější formou výstupu je návrh ve formě myšlenkové mapy. Mapa by měla zahrnovat všechny typy stránek, pokrývat kategorie z analýzy klíčových slov a znázorňovat interní prolinkování, navigační menu a filtraci.
Doprovodné dokumenty pak popis všech potřebných OnPage prvků, což výrazně pomůže práci UX designera a programátorů.
Jednoznačně definovanou byste měli mít i skladbu URL adres všech typů stránek.
Co získáte návrhem informační architektury
- Přehledný model rozložení webu
- Seznam a popis důležitých prvků pro každý typ stránek
- podklady pro wireframy
- podklady pro copywriting
- podklady pro programátory
- Propojení jednotlivých typů stránek
- Přehled o pokrytí klíčových slov vstupními stránkami
Proč se vyplatí do návrhu webu investovat?
Jen s propracovaným návrhem informační architektury budete mít jistotu, že má váš online projekt zdravé základy. Budete moci naplno využít potenciál návštěvnosti z vyhledávání a návštěvníci najdou co potřebují.
Je to jako u stavby budovy. Když uděláte malé základy, nepostavíte na nich mrakodrap. Když základy zkazíte, může i menší stavba skončit v troskách.
Malé versus velké projekty
U menších webů a firemních prezentací s jednotkami podstránek nejspíš nebudete potřebovat zpracovat návrh struktury od SEO specialisty. Svůj obor znáte lépe než jakýkoliv SEO mág, proto se vystačíte s trochou selského rozumu a letmým pohledem na web konkurence.
U větších projektů – eshopů, obsahových webů, webových portálů – už je alespoň konzultace s odborníkem nutnost.
Nové versus zaběhlé weby
Při plánování nového webu je profesionální návrh informační architektury nepostradatelným pomocníkem. Odhalíte díky němu mnoho problémů, které byste museli řešit až následně při běžícím projektu. To sebou vždy přináší nepříjemnosti v podobě větších nákladů.
Dodatečné vývojové úpravy jsou v praxi často “záplatami”, které vás dříve či později doženou ke kompletnímu refaktoringu – přepsání zdrojového kódu. Programování “záplat” a následný refaktoring vás bude stát desetinásobky investice do kvalitního návrhu informační architektury. Vždy se vyplatí problémy podchytit včas.
U zaběhlých projektů má návrh ideální architektury smysl také. Zjistíme, které sekce webu byste měli doplnit pro zvýšení organické návštěvnosti a zisků. Jaký obsah si naopak usurpuje pozornost neoprávněně a jak jej upravit.